QR code: een hit of een flop

22 mrt

De qr code kom je tegenwoordig weer wat meer tegen in tijdschriften, roddelbladen en kranten. De qr code staat dan in een advertentie en gaat over het winnen van een geldprijs. Hiervoor hoef je enkel en alleen de qr code even te scannen. Dit is geen grote moeite, en veel mensen zullen de code dan even scannen. Zelfs als ze geen app hiervoor hebben zullen ze deze even downloaden om toch proberen kans te maken op de geldprijs.

De qr code wordt hier gebruikt om via een niet online medium toch naar het internet te verbinden. De content van het online platform moet dan wel goed aansluiten op het offline platform. Anders zullen de meeste mensen denken dat ze verkeerd verbonden zijn en deze verbinding verbreken. Verkeerde inzet van de qr code kan dan lijden tot imago schade. Het is dus van essentieel belang voor de qr code om naadloos aan te sluiten met hetgene waarvan wordt gelinkt. Dit is ook een van de redenen waarom marketeers de rug toe hebben gekeerd naar de qr code. Ondanks de slechte start van de qr code, maakt hij in de afgelopen jaren toch weer een beetje een comeback.

In China en Japan (waar de qr code oorspronkelijk vandaan komt) wordt de qr code volop gebruikt. Hier heeft de qr code zelfs de barcode op veel verpakkingen vervangen. Door deze nieuwe coding and marking techniek is een barcode printen overbodig geworden en heeft de qr code de plaats ingenomen. Het is niet meer nodig langs de kassa te gaan, je scant namelijk simpelweg de qr code met je mobiele telefoon. Die automatisch verbinding maakt met je bankrekening en de prijs van het product of dienst af schrijft van je bankrekening. Door de juiste inzet van de qr code kan het echt kansen bieden in de huidige markt.

Bezoek de website als je meer wil weten